Ekspertudtalelser

Fortiden

På karrosseriværkstederne har det førhen ofte været tilstrækkeligt at læne sig op ad erfaringer og gode håndværksmæssige færdigheder og i mindre grad fokusere på producentens anvisninger, når karrosseriteknikeren udbedrede en trafikskade. Den går ikke fremover.

Nye krav til skadesarbejdet

Jagten på bedre miljø, brændstoføkonomi, komfort og ikke mindst sikkerhed har medført, at bilproducenterne i stigende grad anvender nye materialer i bilerne. Producenterne kan i dag tilføre stålet ekstra styrke ved tilsætning af legeringsstoffer, efterbearbejdning mv. Disse særligt legerede og bearbejdede materialer anvendes i dag af alle karrosseriproducenter pga. den høje styrke og lave vægt og stiller store krav til reparatørens faglige kompetencer, værkstedsudstyr m.m. Materialerne kræver, at karrosseriteknikerne ændrer arbejdsrutiner samt kender til og følger producentens anvisninger, når den skadede bil skal bringes tilbage til den oprindelige stand, som da bilen forlod bilfabrikken.

Først og fremmest handler det naturligvis om, at skadesværkstederne råder over de faglige kompetencer og det rette udstyr til netop den bil, der skal repareres.

Dernæst handler det om, at værkstedet skal have adgang til den pågældende producents gyldige anvisninger til reparation af netop den skade, man står over for samt ikke mindst at kunne dokumentere, at retningslinjerne er fulgt.

Hvis din bil fortsat er dækket af gennemtæringsgaranti (rustgaranti), skal du som kunde sikre dig, at forsikringsselskabet eller værkstedet overtager dækningen for gennemtæring, hvis der anvendes brugte eller uoriginale karrosseridele ved reparationen. Alt dette kan undgås ved kun at anvende nye originale reservedele.

Henning Rostkjær, A&M.